Tips perbelanjaan baru


Kalau cakap pasal berbelanja ni kn..
Ish3..
Aku mesti geleng kepala selaju yg bole ..tp utk diri aku lah..
Asyik ade jek bnda nak beli dlm sebulan tu...atleast stu..
Shopping baju suar kasut smua tu xpyh ckp ahh..
Tapi melampaw jgak kalo berterusan mcm tu..
Okay, so.
Bermula bulan ini..
Aku dh baek punya list down ape yg perlu bayar..
Brp nak blnja seminggu..
Aku dan en F buat kira2 ni semalam..
2 jam kot..!
Planning kne smart..dont hard..


haha!
Dengan rasmi nya dia lantik aku jadi dia punya PA akaun tanpa gaji..
So aku ikut lah mcm dia nk tu..
tetapkan amount A utk makan plus brg2 merepek nk beli..
So kalo ter overspend beli barang, shopping2 tu kn, so, dwet makan aku akan jadik cket..
jadi, padan muka..
Saving smua mmg xbole kacau lah...
Itu untuk emergency..

Contoh emergncy tu..:-
Mcm post aku sblum ni..ttbe jek, adik aku kol nk dtg..hari yg sme plak tu..
Bukan nk kasi signal awl2..
Kn nk kne pakai dwet tu..kn?
Lg2 die bawak kawan die..
Haa..itu contoh emergncy yang slalu wat aku terkjut mcm kne eletrik..haha
Tapi xkesah pon..datang3..


Bila dah buat belanjawan tu, jgn lp lah ikut yek..
Tapi aku xsuka part tu..haha..
Rasa mcm penjadualan atau perjalanan kewangan aku telah diskripkn..ecehh..
haha
tapi xbole la mcm tu kn..
Nasib baek aku sdr awl..kehkeh..
So, tempoh percubaan bermula awl bulan 5 ni..



Kalau rasa nak lagi jimat, haa, bawak lunch box g office..
mcm kt atas ni haa..
Masak sendiri..
Simpan elok2 dalam bekas..
Bawak g opis..
Makan tyme lunch..
Haa..xpyh laa mkn kt kedai lg..
Kan dh save kt ctu..
Aku pon tgh pkir2 nk wat mcm tu jgk lah..
Akan buat dlm masa terdekat..InsyaAllah..

Lepas tu, kalau nk dating hari weekend tu, xpyh laa mkn luar,
Masak sendiri jgk..
G makan dulu sme2 bawah pokok, baru g jalan2 dating..haa..
Kn dh save jugak tu..
Kalau dating weekdays, mmg xdapat lah nk msak tu..kehkeh..
Balik kje pon lewat..pastu nk msak..
Nt garam ke mana, senduk ke mana..sebb kelam kabut jadiknya..

So itu yang aku nak try cuba test utk bulan 5 ni...
Dengan ini, aku nk umum kn, bulan - bulan kedekut aku bermula..
Wish me luck!
;)














4 comments:

kery said...

t, bawa lunch box macam dalm gambar, lawa je tengk.

♥M.I.Z.A♥ said...

hehe..ikea pon xdak bekas mcm tuu..tu lighting effect..tu yg jadi lawa tuu

Anonymous said...

bwk dodol le lunch

♥M.I.Z.A♥ said...

anon: dodol2 jgn sebut aihh..sensitip!~ haha..amboi, tulis la nama, sng nak contact..kehkeh

Copyright 2009 ✿✿ⓜⓘⓩⓐ ⓟⓤⓝⓨⓐ✿✿. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates